Pedagog szkolny

PEDAGOG SZKOLNY ELŻBIETA ELŻBIECIAK

GODZINY PRACY:

PONIEDZIAŁEK  

8.15 – 14.20

WTOREK   

8.15 – 14.20

WTOREK   

9.00 – 11.00 KONSULTACJE Z RODZICAMI

ŚRODA       

8.15 – 15.15

CZWARTEK      

8.15 – 14.20

 

 

Popołudniowe konsultacje z rodzicami po wcześniejszym uzgodnieniu

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE:

  • KLASA I ŻK                 ŚRODA GODZ. 12.35

 

LOGOPEDIA:

KLASA I SJ GR. I PONIEDZIAŁEK GODZ. 11.45
KLASA I SJ GR. II CZWARTEK GODZ. 12.25
KLASA II DS PONIEDZIAŁEK GODZ. 12.35
KLASA II RN WTOREK GODZ. 8.15
KLASA II AB WTOREK GODZ.12.35

Jak zorganizować dzieciom naukę w domu ?

Drodzy Rodzice,

w obecnej sytuacji, gdy spotykamy się z dużym chaosem i przesytem informacji warto  zadbać o poczucie bezpieczeństwa u dzieci. 

To, co ma ogromne znaczenie w budowaniu bezpieczeństwa i minimalizowaniu stresu, to schematy, rutyna dnia i wzmacnianie poczucia kontroli.

Te zasady mają również zastosowanie w organizacji nauki w domu:

  1. Ustalmy wspólnie z dzieckiem ogólny plan dnia, w którym zawieramy czas na naukę, zabawę i regenerację.

Pamiętajmy, że nasz mózg jest przyzwyczajony do wysiłku w porannych godzinach, dlatego warto ustalić czas na naukę rano, np. od godziny 8 lub 9. Dobrze wcześniej ustalić z dzieckiem godzinę wstawania.

Najlepiej zabrać się do nauki od razu po codziennych, rutynowych czynnościach – śniadanie, wietrzenie pokoju. Przed nauką dzieci nie powinny rozpraszać się grą na komputerze, oglądaniem seriali, itp.

  1. Wyznaczamy miejsce do nauki.

Dziecko powinno mieć swoje stałe miejsce, w którym się uczy, w którym ma dostęp do pomocy.

Przed rozpoczęciem nauki dziecko powinno zadbać o porządek na biurku i w miejscu wokół siebie. Utrzymywanie porządku nie tylko pomoże w skupieniu, ale sprzątanie samo w sobie redukuje stres, daje poczucie sprawności i działania (tak jest! nikt nie lubi sprzątać, ale jak już się posprząta to czuć dumę i samozadowolenie )

  1. Ustalamy przerwy i sposoby ich wykorzystania.

Pomiędzy zadaniami warto zrobić przerwę na ruch, posiłek albo zabawę.

Jednorazowy czas koncentracji na zadaniu, to zwykle około 30 minut. 

Dobrze jest pozwolić dziecku na korzystanie z przerw wtedy kiedy tego potrzebuje.

W domu typowy szkolny rozkład raczej nie zda egzaminu.

Pozwólmy dziecku na odrobinę rozproszenia. Nie wymagajmy całkowitego skupienia w danym czasie. Dzieci w szkole mają możliwość korzystania z dobrych „rozpraszaczy” – czyli, takich które nie dekoncentrują całkowicie np: odwracanie się, patrzenie w okno, rozmowy z kolegami, rysowanie po zeszycie. Złe rozpraszacze to gry i seriale.

Przerwy można wykorzystać na posiłki, ruch czy czynności domowe, które nie wymagają dużo czasu, np. pomoc w rozwieszeniu prania czy nawet odniesienie kubka.

  1. Lista zadań.

Listę zadań można wykonać wspólnie z dzieckiem, tak żeby miała ciekawą formę graficzną, była jasna i przejrzysta.

Lista zadań na dany dzień może trochę spełniać rolę planu lekcji. Uporządkuje ona działania dziecka w wyznaczonym na naukę czasie. Dziecko będzie wiedziało co ma zrobić w danym dniu, jeśli czegoś nie zrobi będzie wiedziało co mu zostało na następny dzień. 

Warto zaczynać pracę od zadań trudniejszych i stosować zasadę przemienności, czyli przeplatamy na przykład zajęcia wymagające pracy z komputerem z zajęciami plastycznymi lub czytaniem.

Rodzic w miarę możliwości powinien czuwać nad prawidłowym przebiegiem pracy swego dziecka. Nie należy jednak podawać mu gotowych rozwiązań, staramy się raczej tak nakierować  myślenie  dziecka, aby samo znalazło rozwiązanie.

Na końcu pracy może czekać nagroda – deser, ulubiona gra. Jeśli komputerowa, to w rozsądnych ramach czasowych.

Nauka w domu jest wyzwaniem zarówno dla Państwa jak i Waszych dzieci – we wszystkim najważniejszy jest umiar i wzajemne wsparcie.

W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań zachęcam Państwa do kontaktu:  e.elzbieciak@op.pl  lub przez dziennik elektroniczny.

Pozdrawiam serdecznie

Elżbieta Elżbieciak pedagog szkolny