WDŻ

ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ

L.P. DZIAŁ TEMATYCZNY TEMAT LEKCJI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIAUczeń:
  Nasze ważne sprawy. Pierwsze spotkanie.
  • Uświadamia sobie, że o ważnych sprawach można rozmawiać na zajęciach w atmosferze szczerości i szacunku.
  • Zna tematykę zajęć.
  • Współtworząc i podpisując kontrakt rozumie, że ma duży wpływ na przebieg zajęć.
RODZINA Żyję w rodzinie.
  • Uświadamia sobie znaczenie pojęcia „rodzina”
  • Poznaje podstawowe funkcje rodziny
  • Uświadamia sobie jak ważną rolę w życiu człowieka spełnia rodzina.
 3 W domu uczę się miłości.
  • Poznaje wieloznaczności pojęcia „dom” ( budynek i przestrzeń duchowa)
  • Uświadamia sobie, że tym co łączy rodzinę są nie tylko więzy krwi ale i miłość.
  • Rozumie konieczność rozwiązywania konfliktów.
  • Nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Rola matki i ojca.
  • Uświadamia sobie, że rodzice są jego pierwszymi nauczycielami, którzy  uczą go jak żyć.
  • Poznaje tradycyjne i nowoczesne role matki i ojca.
  • Docenia rolę rodziców (wzmocnienie autorytetu rodziców.
GRUPA RÓWIEŚNICZA Chcę być dobrym kolegą.
  • Poznaje cechy kolegi i „antykolegi”
  • Rozumie, czym jest prawdziwe koleżeństwo, co je buduje, a co je utrudnia.
  • Uświadamia sobie potrzeby swoje i innych.
 6 Moje więzi z innymi – komunikacja werbalna i pozawerbalna
  • Rozumie pojęcia: komunikacja werbalna i pozawerbalna.
  • Wie, co buduje więzi, a co je utrudnia.
  • Potrafi prawidłowo komunikować się.
Przeciw agresji i przemocy.
  • Zna pojęcia: zachowania agresywne i przemoc.
  • Wie jak zachowywać się w trudnych sytuacjach.
  • Rozumie konieczność przewidywania konsekwencji swojego zachowania.
  • Wie, co to jest empatia i jak się wyraża.

SAMOPOZNANIE

I DOJRZEWANIE 

 

Rozwiązuję swoje problemy.
  • Uświadamia sobie, że codzienne trudności są nieodłączną częścią życia.
  • Wie jak radzić sobie ze stresem.
  • Dostrzega nie tylko negatywne, ale i pozytywne strony przeżywania trudności.
Chcę kochać siebie samego.
  • Uświadamia sobie, że dla całego życia ludzkiego bardzo ważna jest miłość samego siebie, akceptacja siebie.
  • Zna możliwości oglądania zewnętrznego i wewnętrznego obrazu siebie.
  • Wie jak zachowują się osoby przeceniające lub niedoceniające siebie.
  • Uświadamia sobie konieczność pracy nad sobą.
10

Skąd się wziąłem? Rodzi się człowiek. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Uświadamia sobie, że życie ludzkie zaczyna się w chwili poczęcia.
  • Posiada pozytywny stosunek do macierzyństwa.
  • Zna etapy życia prenatalnego.

11

12

Gdy zaczynam dojrzewać. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Uświadamia sobie wielopłaszczyznowość procesu dojrzewania.
  • Zna budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego męskiego i żeńskiego w aspekcie rodzicielstwa
  • Wie, jakie zmiany fizyczne i psychiczne zachodzą w okresie dojrzewania.
  • Zna etapy dojrzewania.
  • Uświadamia sobie indywidualny rytm dojrzewania.
13

Higiena okresu dojrzewania. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Rozumie konieczność dbania o higienę.
  • Wie jak dbać o higienę swoją i otoczenia..
  • Uświadamia sobie znaczenie posiadania prawidłowych nawyków higienicznych.
14

Sfera intymności - sferą bezpieczeństwa. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Rozróżnia kontakty społeczne, które wymagają różnych stopni bliskości fizycznej.
  • Uświadamia sobie, że są dotyki dobre i takie, które budzą wewnętrzny opór.
  • Wie, że może powiedzieć „nie” w sytuacjach podejrzanych
  • Uświadamia sobie, że nie jest sam i fakt zagrożenia powinien natychmiast zgłosić osobom bliskim.

 ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

L.P. DZIAŁ TEMATYCZNY TEMAT LEKCJI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Uczeń:
 1   Nasze pytania. Tematyka spotkań.
  • wie, że podczas kolejnych spotkań uzyska wiedzę i opanuje umiejętności, Które pomogą mu lepiej poznać siebie i innych.
  • Zna tematykę zajęć.
  • Współtworząc i podpisując kontrakt rozumie, że ma duży wpływ na atmosferę i przebieg zajęć.
2 RODZINA Jestem odpowiedzialny za życie rodzinne.
  • Uświadamia sobie, że jest odpowiedzialny za życie rodzinne.
  • Zna zasady dobrego współżycia w rodzinie.
  • Odczuwa potrzebę współtworzenia dobrych więzi rodzinnych
 3 Dom moich marzeń.
  • Uświadamia sobie, że nosi w sobie wizję swojej przyszłej rodziny.
  • Dostrzega związki między obecną  rodziną, masową kulturą , a swoją wizją rodziny.
  • Rozumie, że status materialny nie determinuje szczęścia rodzinnego.
 4 Wartość rodziny.
  • Zna wartości, które kształtuje w człowieku rodzina.
  • Potrafi uzasadnić swoje zdanie na temat roli rodziny w życiu człowieka.
  • Uświadamia sobie potrzebę istnienia rodziny.
 5 GRUPA RÓWIEŚNICZA  Koleżeństwo i przyjaźń.
  • Rozumie różnicę między koleżeństwem, a przyjaźnią.
  • Zna cechy przyjaciela.
  • Uświadamia sobie, że przyjaźń trzeba pielęgnować.
Pierwsza miłość.
  • Wie, czym się różni miłość od przyjaźni.
  • Wie, jak radzić sobie z uczuciem nieszczęśliwej miłości.
  • Wie, jak stosownie się zachowywać.
 7 JA I ŚWIAT  Odczytuję uczucia swoje i innych
  • Poznał i nazywa pozytywne i negatywne uczucia w życiu człowieka.
  • Stara się tranie odczytywać uczucia.
Rozsądne korzystanie z mass mediów.
  • Uświadamia sobie zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z mass mediów.
  • Zna zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów, programów TV, gier komputerowych, stron internetowych.
SAMOPOZNANIE I DOJRZEWANIE Na ile jestem dojrzały?
  • Zna cechy dojrzałości i niedojrzałości psychicznej.
  • Uświadamia sobie, że jest na jakimś określonym etapie psychicznego dojrzewania.
  • Odczuwa potrzebę pracy nad sobą.
10 

Odmienność płci. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Zna odmienność płciową kobiety i mężczyzny.
  • Uświadamia sobie, że kobieta i mężczyzna wzajemnie się uzupełniają.
  • Utożsamia się ze swoją płcią.

11

12

Dojrzewanie dziewcząt i chłopców. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Zna różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców.
  • Uświadamia sobie konsekwencje wynikające z tych różnic.
13

Trudności okresu dojrzewania. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Poznał trudności, jakie może napotkać młody człowiek w okresie dojrzewania.
  • Zaznajomił się ze sposobami radzenia sobie z tymi trudnościami.
  • Uświadomił sobie, że z problemami zawsze może zwrócić się do zaufanej osoby dorosłej
14

Moje ciało to coś cennego. 

ZAJĘCIA W GRUPACH

  • Poznał wartości ciała ludzkiego.
  • Uświadomił sobie potrzebę pielęgnowania w sobie postawy czystości i wstydliwości.
  • Zapoznał się z sytuacjami i zachowaniami braku szacunku dla ciała swego i innych.
  • Ma świadomość niebezpieczeństw, które mu zagrażają

PNWM

Gościmy

Odwiedza nas 79 gości oraz 0 użytkowników.